Waar zijn de Jihadisten? - Reisverslag uit Bandiagara, Mali van Mirjam Zaat - WaarBenJij.nu Waar zijn de Jihadisten? - Reisverslag uit Bandiagara, Mali van Mirjam Zaat - WaarBenJij.nu

Waar zijn de Jihadisten?

Door: marie reehorst

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

01 Januari 2015 | Mali, Bandiagara

Waar zijn de Jihadisten ?

We wandelen door Bandiagara en schudden op straat voortdurend handen met kennissen en petits frères van Sadia. Dat we hier gezien worden geeft mensen hoop. Ze komen weer terug. We zijn op weg naar de verschillende onderwijsinstellingen waar we een beleefdheidsbezoek brengen aan de directeuren. We spreken af om na afloop van onze Formation een inhoudelijk gesprek over de resultaten en de toekomst van het project zullen hebben.
De sfeer in de stad is veel relaxter dan vorig jaar. Geen militairen meer te zien. Wel een groep scharrelvarkens die ook op hun dooie gemak over straat lopen en wroeten in de bergen vuilnis.
Mirjam en Sadia maken grappen en Mirjam slaat haar sjaal over haar hoofd. Alleen haar ogen zien we nog, en ze zegt: Ou sont les JIhadistes? Sadia moet ontzettend lachen.
Later vertelt iemand dat er ook varkensvlees gegeten wordt in de Dogon. Niet alleen door de christenen. Op de kruising staan drie politieagenten. Met de oudste hebben we al eerder kennis gemaakt. Weer een zeer geanimeerd gesprek met veel grappen over de veiligheidssituatie in de stad. Niks aan de hand, zeggen ze. Ver in het noorden, in Kidal maar niet hier in de Dogon. De agenten blijven de hele nacht op hun post want op deze oudejaarsavond wordt er flink gedronken in de stad. Alleen vuurwerk is verboden.
In het hotel is een groot feest aan de gang. De minister van Decentralisatie heeft iedereen uitgenodigd. Hij is zeker in de zestig, ouder dan ik? Vrienden uit zijn jeugd dansen tot diep in de nacht. Ook de burgemeester zien we dansen. Om 12 uur zie ik bejaarde heren met flessen champagne op het hoofd swingen op Congolese muziek uit de jaren ’70. Ik ken alle nummers en dit is jeugdsentiment voor mij. Het nieuwe jaar is vol optimisme begonnen.

Marie

• 01 Januari 2015 - 12:28

Lisa:

Mooi! Jullie ook een mooi en vrolijk nieuwjaar gewenst!

• 02 Januari 2015 - 09:17

Esther:

Goed nieuwjaar daar!

• 03 Januari 2015 - 19:25

Anne-Ruth Wertheim:

Zal jullie verhalen met grote interesse volgen en kijk uit naar het vervolg.
    Mooi te horen dat iedereen zo vol goede moed is.
    Het allerbeste met het belangrijke werk dat jullie daar doen!

Tags: