De herhaling - Reisverslag uit Bandiagara, Mali van Mirjam Zaat - WaarBenJij.nu De herhaling - Reisverslag uit Bandiagara, Mali van Mirjam Zaat - WaarBenJij.nu

De herhaling

Door: Marie

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

13 Januari 2015 | Mali, Bandiagara


8 januari
Vandaag is de laatste dag van de Formation. Vier niveaugroepen werken
nu aan de integratie van l’AMI. Hoe passen ze de werkvormen toe in het
officiële programma. Wij denken dat het heel moeilijk is. Er zijn er
een aantal die het makkelijk vinden. Maar wat ze doen is toch alleen
3 vragen toevoegen. En niemand heeft tot nu toe schrijven ingevoegd.
Op een groot papier maken ze een lesopzet met een specifiek
onderwerp. Mirjam gaat bij de leraren van hoogste klassen zitten. Ze
zijn met z’n vieren en nog heel onzeker wat ze moeten opschrijven. Ze
praten fluisterend tegen elkaar en het gaat heel langzaam. De les van
de 3e en 4e klassen gaat over het konijn. We zoeken op verzoek op wat
konijnenhok is in het Frans. In de brieven van de kinderen uit Haarlem
schreven ze ook over hun konijn. Gelukkig maar dat ze die hier ook
blijken te zijn. Dat vroeg ik me al af.
Plenair worden alle lesvoorbereidingen voorgelezen en van commentaar
voorzien. Bij dat laatste onderdeel vallen we soms half in slaap of
kijken elkaar verbaasd aan omdat we er niks van begrijpen. Het gaat
vooral over formuleringen en af en toe over inhoud. Wat is het
verschil tussen jour en journée. Daarover ontstaat geweldig tumult. Ik
zou het niet weten en kom er ook niet achter. Bij de formulering:
gekozen onderwerp springt een conseiller op en begint een polemiek
over het feit dat de onderwerpen verplicht in het curriculum zijn
voorgeschreven. Kiezen kan niet, volgens hem. Het verschil tussen
choisir en chercher. Iedereen bemoeit zich ermee en het duurt
eindeloos. Sylvestre legt geduldig uit dat het hier alleen een
oefenopdracht betreft. Maar het gaat om een verduidelijking, zucht de
conseiller. En hij wil ook gelijk hebben. Ik zoek het woord
mierenneuker op in mijn woordenboek. Het staat erin en Gideon kent de
betekenis. Uiteindelijk wil de groep de formulering niet veranderen.
We zijn een kwartier verder. Mirjam fluistert me toe: het is toch wel
nuttig, een zinnige woordenwisseling want nu is iedereen weer wakker.
Alle deelnemers gaan tevreden naar huis na de officiële afsluiting.
Iedereen is tevreden, ik heb het gevoel dat deze laatste cursusdagen
de beste zijn die ik tot nu toe heb gegeven in Mali. Het programma zat
logisch in elkaar en klopte. We houden even op met werken en gaat de
komende 3 dagen wandelen We zullen geen internet hebben onderweg.

  • 13 Januari 2015 - 21:26

    Marjan:

    wat een mooie inkijk in jullie leven en werk! geniet van jullie wandeling

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mali, Bandiagara

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Januari 2015

Emmers en andere achterafbeschouwingen

19 Januari 2015

Waar zijn de Jihadisten 2

13 Januari 2015

Wonderlijke verhalen

13 Januari 2015

De herhaling

13 Januari 2015

Lachen
Mirjam

Mijn collega Marie Reehorst en ik gaan 3 weken naar Mali om les te geven aan leerkrachten: gebruik maken van eigen ervaringen van kinderen om taalonderwijs te geven. Alleen jezelf, papier en potlood nodig. verhalen en ervaringen genoeg.

Actief sinds 26 Dec. 2014
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 5342

Voorgaande reizen:

26 December 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: